Κάθε εβδομάδα συζητάμε τα πιο καίρια θέματα της μητρότητας.

Ασβέστιο, το απαραίτητο

Ασβέστιο, το απαραίτητο

Το μεταλλικό στοιχείο, που περιέχεται στα γαλακτοκομικά και όχι μόνο, δυναμώνει και διατηρεί υγιή οστά και δόντια και παίζει εξαιρετικά σημαντικό ρόλο στη σωστή ανάπτυξη των παιδιών.

 

 

Το ασβέστιο είναι το μέταλλο που βρίσκεται σε μεγαλύτερη αφθονία στο ανθρώπινο σώμα. Περίπου 99% από το ασβέστιο βρίσκεται στο σκελετό και στα δόντια, έχοντας δομικό ρόλο. Το υπόλοιπο 1% του ασβεστίου βρίσκεται μέσα στο κύτταρο, στο αίμα και στους εξωκυττάριους ιστούς, έχοντας λειτουργικό ρόλο.

 

Δεν νοείται ισορροπημένη διατροφή για παιδιά και ενήλικες χωρίς επαρκή πρόσληψη ασβεστίου, του δομικού στοιχείου που εκτός από τη θωράκιση των οστών και των δοντιών μετέχει σε πλήθος λειτουργιών του σώματος, όπως τη συστολή και διαστολή των αγγείων του νεύρο-μυικου συστήματος, τη ρύθμιση της λειτουργιάς των καρδιακών μυών και την έκκριση ορμονών όπως η ινσουλίνη.

 

Έτσι, οι οδηγίες για την καθημερινή πρόσληψη ασβεστίου από τα παιδιά συνοψίζονται:

 

1-5 ετών 800 mg
6-10 ετών 800-1200 mg

 

Πηγές ασβεστίου

 

  • Το γάλα και τα γαλακτοκομικά προϊόντα είναι η κυριότερη πηγή ασβεστίου. Εξαιρετικά πλούσια σε ασβέστιο από αυτή την ομάδα τροφίμων φαίνεται να είναι η παρμεζάνα.
  • Φυλλώδη λαχανικά όπως οι μπάμιες, τα φασολάκια και το σπανάκι. Ακόμη, το λάχανο, το μπρόκολο και οι αγκινάρες.
  • Όσπρια. (Κυρίως φασόλια και ρεβίθια)
  • Μικρά ψάρια, που καταναλώνονται με το κόκκαλο, όπως η μαρίδα, ο γαύρος και η σαρδέλα
  • Ο σολομός
  • Τα αμύγδαλα, τα φιστίκια και τα καρύδια.
  • Το σουσάμι.

 

 

 

Ξέρετε ότι:

 

  • Εκτός από ασβέστιο απαιτείται και βιταμίνη D για να φτάσει το παιδί στο μέγιστο δυνατόν γενετικά καθορισμένο ύψος. Η επίτευξη της μέγιστης οστικής μάζας είναι ιδιαίτερα κρίσιμη στα παιδιά, προκειμένου να προληφθούν μελλοντικά προβλήματα όπως η οστεοπόρωση και τα σχετιζόμενα με αυτή κατάγματα. Το ασβέστιο είναι επίσης σημαντικό, γιατί ενισχύει τις δράσεις της βιταμίνης D, σημαντικής για την υγεία και την πρόληψη πληθώρας ασθενειών.

 

  • Τις τελευταίες δεκαετίες έχει μειωθεί δραματικά η πρόσληψη του ασβεστίου τόσο στα παιδιά όσο και στους ενήλικες.  Ο κύριος λόγος για τη μείωση αυτή φαίνεται να είναι η αντικατάσταση των γαλακτοκομικών από χυμούς και αναψυκτικά.

 

  • Η αυξημένη πρόσληψη ασβεστίου από τις τροφές σχετίζεται με χαμηλότερα ποσοστά παχυσαρκίας. 

 

  • Υπερβολικές ημερήσιες δόσεις ασβεστίου (πάνω από 2000 mg) μπορεί να οδηγήσουν σε υπερασβεσταιμία, ενώ ιδιαίτερα υψηλές δόσεις μπορεί να προκαλέσουν δυσκοιλιότητα.

 

  • Κάποιες ουσίες ή τροφές σαμποτάρουν την απορρόφηση του ασβεστίου. Τα φωσφορικά άλατα, τα οποία περιέχονται στα αναψυκτικά, είναι μία από αυτές.

Ακόμη, το οξαλικό οξύ, που βρίσκεται στη σοκολάτα, στο σπανάκι και στα παντζάρια επίσης δυσκολεύει την απορρόφηση του μετάλλου.

 








738


Εαν θέλετε να σχολιάσετε παρακαλούμε συνδεθείτε για να έχετε πρόσβαση στα σχόλια αυτού του άρθρου.


«SPIDER-MAN: ΜΕΣΑ ΣΤΟ ΑΡΑΧΝΟ-ΣΥΜΠΑΝ»:...

ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ 

 Όλες οι πληροφορίες και τα άρθρα που θα διαβάσετε εδώ, είναι γραμμένα με αγάπη και φροντίδα,

αλλά σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να υποκαταστήσουν την εξειδικευμένη γνώση και τις συμβουλές του γιατρού σας.