Κάθε εβδομάδα συζητάμε τα πιο καίρια θέματα της μητρότητας.

Γλουτένη: Αλήθειες και μύθοι

Γλουτένη: Αλήθειες και μύθοι

Μήπως είμαστε θύματα της διατροφικής μόδας που ταυτίζει την υγιεινή διατροφή με την αποχή από τη γλουτένη;

 

 

Η πολυσυζητημένη και «παρεξηγημένη» πρωτεΐνη εξοστρακίζεται από μεγάλες κατηγορίες τροφίμων τα οποία στη συσκευασία τους αναγράφουν με μεγάλα γράμματα: «Δεν περιέχει γλουτένη». Οι καταναλωτές στρέφονται σε αυτά τα τρόφιμα χωρίς να έχουν καλά-καλά καταλάβει γιατί. Είναι τελικά μύθος η δίαιτα χωρίς γλουτένη; Και τι είναι αλήθεια;

 

Ας ξεκαθαρίσουμε τα πράγματα:

 

ΑΛΗΘΕΙΑ: Η γλουτένη είναι μία πρωτεΐνη που βρίσκεται στα πιο γνωστά δημητριακά: το σιτάρι, το κριθάρι και τη σίκαλη. Προσδίδει ελαστικότητα στη ζύμη και τη βοηθά να φουσκώσει.

 

ΑΛΗΘΕΙΑ: Εκτός από τα δημητριακά και τα προϊόντα τους, η γλουτένη εμπεριέχεται σε μεγάλη ποικιλία τροφίμων που καθημερινά καταναλώνουμε: από σοκολατούχα γάλατα και καραμέλες μέχρι αλλαντικά και τυριά. Ακόμη, σε έτοιμες μαγιονέζες και μουστάρδες, σε χυμούς κλπ.

 

ΜΥΘΟΣ: Οι πατάτες περιέχουν γλουτένη.

 

ΑΛΗΘΕΙΑ: Οι πατάτες δεν περιέχουν γλουτένη, η οποία όμως μπορεί να βρίσκεται στα πατατάκια του εμπορίου, τα αγαπημένα μας τσιπς.

 

ΜΥΘΟΣ: Η βρώμη περιέχει γλουτένη.

 

ΑΛΗΘΕΙΑ: Η βρώμη περιέχει αβενίνη, μία πρωτεΐνη με παρεμφερή δομή με εκείνη της γλουτένης. Η αμερικανική μάλιστα βρώμη είναι πιο κοντά στη γλουτένη από τη βρώμη της Σκοτίας.

 

ΑΛΗΘΕΙΑ: Η γλουτένη προκαλεί προβλήματα σε συγκεκριμένη ομάδα ασθενών: Τα άτομα που υποφέρουν από κοιλιοκάκη. Αυτή η δυσανεξία στη γλουτένη είναι μία χρόνια πάθηση του λεπτού εντέρου με αυτοάνοσο χαρακτήρα και κληρονομική προδιάθεση που προκαλεί συμπτώματα κυρίως από το γαστρεντερικό σύστημα αλλά όχι μόνο.

 

ΑΛΗΘΕΙΑ: Εκτός από τα άτομα με κοιλιοκάκη υπάρχουν και εκείνα που παρουσιάζουν «μη οφειλόμενη στην κοιλιοκάκη ευαισθησία στη γλουτένη». Για όλα αυτά τα άτομα που παρουσιάζουν κάποιο είδος ευαισθησίας στη συγκεκριμένη πρωτεΐνη η ένδειξη «χωρίς γλουτένη» σε επεξεργασμένα τρόφιμα, είναι σωτήρια.

 

ΜΥΘΟΣ: Η γλουτένη είναι βλαβερή για την υγεία.

 

ΑΛΗΘΕΙΑ: Τα άτομα που δεν έχουν κοιλιοκάκη ή άλλου είδους ευαισθησία στη γλουτένη δεν πρέπει να πέφτουν στην παγίδα αποφυγής της καθώς οι δίαιτες που αποκλείουν τη γλουτένη έχουν χαμηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες και ιχνοστοιχεία και βιταμίνες του συμπλέγματος Β.

 

ΜΥΘΟΣ: Η γλουτένη παχαίνει.

 

ΑΛΗΘΕΙΑ: Η GTF (Gluten Free Diet), η «δίαιτα ελεύθερη γλουτένης» για απώλεια βάρους είναι υπό αμφισβήτηση καθώς δεν υπάρχουν μελέτες πάνω στο θέμα. Αντίθετα, ορισμένα τρόφιμα χωρίς γλουτένη χρησιμοποιούν ορισμένα λιπαρά αλλά και τη ζάχαρη ως βελτιωτικά της γεύσης και της υφής τους και συνεπώς μπορεί να περιέχουν περισσότερες θερμίδες από τα αντίστοιχα με γλουτένη.

 

Συμπερασματικά, εάν δεν συντρέχουν ιατρικοί λόγοι οι δίαιτες χωρίς γλουτένη δεν προσφέρουν τίποτα στον οργανισμό, ο οποίος λειτουργεί σωστά μόνο με ισορροπημένη διατροφή από την οποία αποφεύγονται τα επεξεργασμένα τρόφιμα και η ζάχαρη και προτιμώνται τα φρούτα και τα λαχανικά.








465


Εαν θέλετε να σχολιάσετε παρακαλούμε συνδεθείτε για να έχετε πρόσβαση στα σχόλια αυτού του άρθρου.


Διαζύγιο: Διαχείριση κρίσης

ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ 

 Όλες οι πληροφορίες και τα άρθρα που θα διαβάσετε εδώ, είναι γραμμένα με αγάπη και φροντίδα,

αλλά σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να υποκαταστήσουν την εξειδικευμένη γνώση και τις συμβουλές του γιατρού σας.