Κάθε εβδομάδα συζητάμε τα πιο καίρια θέματα της μητρότητας.

«Κρυμμένη» ζάχαρη στα τρόφιμα: Παγίδα για μικρούς και μεγάλους

«Κρυμμένη» ζάχαρη στα τρόφιμα: Παγίδα για μικρούς και μεγάλους

Σε μία εποχή που οι επιστήμονες υγείας κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για την συχνή και υπερβολική κατανάλωση ζάχαρης όλο και περισσότερα τρόφιμα την περιέχουν «σιωπηλά» στη σύστασή τους. Γονείς, το νου σας!

 

 

 

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (Π.Ο.Υ.) συστήνει τον περιορισμό της ζάχαρης σε μικρούς και μεγάλους. Η οδηγία αυτή δεν αναφέρεται στα σάκχαρα των φρούτων, των λαχανικών και του γάλακτος, τα οποία δεν σχετίζονται με αρνητικές επιπτώσεις για την υγεία. Αναφέρεται κυρίως στα επεξεργασμένα τρόφιμα, τα οποία είναι φτωχά σε φυτικές ίνες και πλούσια σε σάκχαρα, ή, ακόμα χειρότερα, είναι πλούσια σε σιρόπι καλαμποκιού υψηλής περιεκτικότητας σε φρουκτόζη. Και στις δύο περιπτώσεις πρόκειται για τροφές που, εκτός από το υψηλό θερμιδικό τους φορτίο, ανεβάζουν απότομα τη γλυκόζη στο αίμα με συνεπακόλουθο μια πληθώρα αρνητικών επιπτώσεων.

 

Αν αποφασίσει κανείς να ακολουθήσει την οδηγία των επιστημόνων και να μειώσει δραστικά τη ζάχαρη, απλούστατα θα την καταναλώσει χωρίς να το γνωρίζει καθώς αυτή «κρύβεται» και στα πιο απίθανα τρόφιμα έχοντας διάφορες ονομασίες άγνωστες στο ευρύ κοινό. Τι κοινό έχουν όλα αυτά; Είναι επεξεργασμένα τρόφιμα που πωλούνται στα ράφια των σούπερ-μάρκετ. Κι ενώ για να αποφύγετε τη ζάχαρη ξέρετε ότι δεν πρέπει να βάζετε στο καλάθι σας προϊόντα που στα συστατικά τους αναγράφουν τη λέξη ζάχαρη τελικά προσφέρετε ζάχαρη στα παιδιά σας μέσα από προϊόντα υπεράνω πάσης υποψίας, όπως:

 

  • Συσκευασμένο ψωμί για τοστ λευκό ή ολικής άλεσης.
  • Κριτσίνια και κουλουράκια Θεσσαλονίκης
  • Συσκευασμένες σάλτσες ντομάτας, όπως η κέτσαπ.
  • Διάφορα είδη μουστάρδας, μαγιονέζας και BBQ sauce
  • Έτοιμο τσάι
  • Οι κονσέρβες κάθε είδους είναι πηγές κρυμμένης ζάχαρης
  • Αλλά και τα ήδη γνωστά για την ύπαρξη ζάχαρης προϊόντα, όπως οι σοκολάτες που τόσο αγαπούν τα παιδιά, τα αναψυκτικά, οι χυμοί και άλλες γλυκές λιχουδιές περιέχουν συχνά και επιπλέον ζάχαρη κρυμμένη στα συστατικά τους με άλλη μορφή, όπως παραδείγματος χάριν ως «φρουκτόζη».

 

 

Προσοχή στις ετικέτες

 

Τα επιπρόσθετα σάκχαρα μπορεί να έχουν τη μορφή σιροπιού γλυκόζης, δεξτρόζης, σουκρόζης, μαλτόζης, φρουκτόζης ή σιροπιού φρουκτόζης και το νέκταρ είναι οι λεγόμενες πηγές «κρυμμένης» ζάχαρης. Η δουλειά τους; Να μετατραπούν σε γλυκόζη και τελικά να επηρεάσουν το σάκχαρο στο αίμα.

 

 

Η πικρή αλήθεια της ζάχαρης

 

Η ζάχαρη προκαλεί την απότομη αύξηση της γλυκόζης και της ινσουλίνης του αίματος, η οποία σχετίζεται με την αυξημένη εμφάνιση παχυσαρκίας/ σπλαχνικής παχυσαρκίας, αντίσταση στην ινσουλίνη,  Σακχαρώδη Διαβήτη τύπου 2 (ΣΔ2), καρδιαγγειακά και καρκίνο. Παίζει σημαντικό ρόλο στην αθηροσκλήρωση, ενώ επιταχύνει τη διαδικασία της γήρανσης των κυττάρων και συνεπώς και του οργανισμού μας.

 

Όσον αφορά τη δράση της ζάχαρης στον εγκέφαλο αντίθετα με ό,τι πιστεύεται η ζάχαρη μειώνει τις γνωστικές λειτουργίες, καθώς μειώνει τον νευροτροφικό παράγοντα του εγκεφάλου. O παράγοντας αυτός είναι σημαντικός για την δημιουργία νέων «μονοπατιών» μέσα στον εγκέφαλο βελτιώνοντας την επικοινωνία μεταξύ των νευρώνων, τις γνωστικές λειτουργίες και την απομνημόνευση. Ακόμη, είναι μία ουσία εξαιρετικά εθιστική καθώς προκαλεί την παραγωγή ντοπαμίνης, ενός νευροδιαβιβαστή που προκαλεί αίσθημα ευφορίας. Οι αλόγιστες όμως ποσότητες σακχάρων, που καταναλώνουμε, έχουν ως αποτέλεσμα και την υπερέκκριση ντοπαμίνης από τον εγκέφαλο ο οποίος με τη σειρά του σε μία προσπάθεια εξισορρόπησης της κατάστασης μειώνει σταδιακά τους υποδοχείς της ουσίας αυτής, με αποτέλεσμα να ζητάμε όλο και μεγαλύτερες ποσότητες σακχάρων για να βιώσουμε τον ίδιο βαθμό ευχαρίστησης.

 

Όσο για τα δόντια των παιδιών; Η ζάχαρη είναι άριστο συστατικό για την παραγωγή τερηδόνας.








386


Εαν θέλετε να σχολιάσετε παρακαλούμε συνδεθείτε για να έχετε πρόσβαση στα σχόλια αυτού του άρθρου.


ΜΟΥΣΕΙΟ ΚΥΚΛΑΔΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ: Το...

ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ 

 Όλες οι πληροφορίες και τα άρθρα που θα διαβάσετε εδώ, είναι γραμμένα με αγάπη και φροντίδα,

αλλά σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να υποκαταστήσουν την εξειδικευμένη γνώση και τις συμβουλές του γιατρού σας.