Κάθε εβδομάδα συζητάμε τα πιο καίρια θέματα της μητρότητας.

Ζάχαρη: Όσο λιγότερη, τόσο καλύτερα

Ζάχαρη: Όσο λιγότερη, τόσο καλύτερα

Τα παιδιά αγαπούν τα γλυκά, αλλά και οι γονείς αγαπάμε τα παιδιά μας και τα μαθαίνουμε από νωρίς να τα καταναλώνουν με μέτρο.

 

 

Η ζάχαρη βρίσκεται φανερά ή κρυφά στα περισσότερα τρόφιμα γύρω μας, γι αυτό και ο περιορισμός της, ειδικά στα παιδιά απασχολεί ιδιαίτερα τους επιστήμονες υγείας.

 

Τον Μάρτιο του 2015 ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (Π.Ο.Υ.) συνέστησε σε ενήλικες και παιδιά να περιορίσουν την καθημερινή κατανάλωση των «ελεύθερων» σακχάρων σε ποσοστό λιγότερο από το 10% των συνολικών ημερήσιων θερμίδων για μεγαλύτερα οφέλη στην υγεία. Την ίδια χρονιά μελέτη του Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου Παίδων Benioff της Καλιφόρνια στο Σαν Φρανσίσκο κατέδειξε, ότι η αποφυγή μόνο της ζάχαρης από τη διατροφή παχύσαρκων παιδιών και εφήβων για διάστημα μόλις 9 ημερών μπορεί να βελτιώσει θεαματικά την υγεία τους.

 

Συγκεκριμένα, στη μελέτη συμμετείχαν 43 παιδιά ηλικίας από εννέα έως 18 ετών, όλα παχύσαρκα και με κάποια χρόνια πάθηση, όπως η υψηλή πίεση του αίματος. Για μόλις εννέα ημέρες τα παιδιά ακολούθησαν μία διατροφή που περιλάμβανε όλα τα σνακ και αναψυκτικά, αλλά με περιορισμένη πρόσληψη ζάχαρης.

 

Η δίαιτα είχε συνολικά το ίδιο λίπος, πρωτεΐνες, υδατάνθρακες, και επίπεδα θερμίδων με τη διατροφή τους στο σπίτι, όμως οι υδατάνθρακες ζάχαρης αντικαταστάθηκαν από τρόφιμα, όπως κουλούρια, δημητριακά και ζυμαρικά. Από το μενού δεν έλειπαν όμως τα χοτ-ντογκ, τα τσιπς και η πίτσα.

 

Τα αρχικά επίπεδα αίματος, αρτηριακής πίεσης, και ανοχής στη γλυκόζη μελετήθηκαν πριν από κάθε γεύμα. Τα αποτελέσματα ήταν αναπάντεχα: εκτός από τη μείωση του βάρους, έδειξαν αναπάντεχες βελτιώσεις στην υγεία πίεσης του αίματος και της χοληστερόλης καθώς και βελτιωμένη ηπατική λειτουργία.

 

Η μελέτη αυτή κατέδειξε ότι η κατανάλωση ζάχαρης και μόνο μπορεί να επηρεάσει δραματικά την υγεία των παιδιών.

 

Αλλά και στη χώρα μας, τον Απρίλιο του 2018 στην εκδήλωση για την βρεφική διατροφή που έγινε στο Κολλέγιο Αθηνών και τελούσε υπό τη αιγίδα του Κολλεγίου Ελλήνων Παιδιάτρων, της έδρας UNESCO Εφηβικής Υγείας και Ιατρικής του ΕΚΠΑ και της Ελληνικής Εταιρείας Παιδιατρικής Γαστρεντερολογίας, Ηπατολογίας και Διατροφής, σαφής ήταν η θέση των ομιλητών για στροφή στα προϊόντα της ελληνικής γης και αποφυγή των προϊόντων του εμπορίου που περιέχουν πρόσθετη ζάχαρη.

 

 

 

Τι συμβαίνει με τη ζάχαρη;

 

Η ζάχαρη στα παιδιά αλλά και τους ενήλικες αυξάνει απότομα τη γλυκόζη και την ινσουλίνη του αίματος, κατάσταση η οποία σχετίζεται με την πολυσυζητημένη αντίσταση στην ινσουλίνη, αυξημένη εμφάνιση παχυσαρκίας και σπλαχνικού λίπους και στην ενήλικη ζωή με την εμφάνιση σοβαρών νοσημάτων όπως την εμφάνιση Σακχαρώδη Διαβήτη τύπου 2 (ΣΔ2), καρδιαγγειακά νοσήματα κ.ά.

 

Ακόμη, η ζάχαρη:

 

  • Καθώς αυξάνει απότομα τα επίπεδα γλυκόζης και κατά συνέπεια και την ινσουλίνη του αίματος, προκαλεί πείνα και οδηγεί τα παιδιά στην κατανάλωση (συνήθως) ανθυγιεινών σνακ.

 

  • Αν και οι γονείς συνηθίζουν να δίνουν στα παιδιά τους κάτι γλυκό πριν από τις εξετάσεις, η κατανάλωση δυσκολεύει την απομνημόνευση καθώς μειώνει τον νευροτροφικό παράγοντα του εγκεφάλου ( Brain Derived Neurotrophic Factor- BDNF ), ο οποίος βελτιώνει την επικοινωνία μεταξύ των νευρώνων.

 

  • Προκαλεί εθισμό καθώς με την κατανάλωσή της παράγεται στον εγκέφαλο ντοπαμίνη, ένας νευροδιαβιβαστής που προκαλεί ευφορία. Η υπερκατανάλωση ζάχαρης οδηγεί σε υπερέκκριση ντοπαμίνης από τον εγκέφαλο, ο οποίος προσπαθώντας να εξισορροπήσει την κατάσταση μειώνει τους υποδοχείς της ντοπαμίνης, με αποτέλεσμα να ζητάμε όλο και μεγαλύτερες ποσότητες σακχάρων για να βιώσουμε τον ίδιο βαθμό ευχαρίστησης.

 

  • Προκαλεί τερηδόνα και καταστρέφει τα δόντια.

 

 

Σχέδιο «απεξάρτησης»

 

  1. Αποφύγετε τις πλούσιες αλλά «κρυμμένες» πηγές ζάχαρης. Διαβάστε προσεκτικά τα συστατικά των συσκευασμένων τροφίμων και επιλέξτε εκείνα με τη λιγότερη ζάχαρη. Αλήθεια, το ξέρατε ότι ορισμένα δημητριακά πρωινού είναι πραγματικές βόμβες ζάχαρης;
  2. Αποφύγετε επεξεργασμένα τρόφιμα και έτοιμα ροφήματα (κυρίως εκείνα που κυκλοφορούν στα ράφια των περιπτέρων όπως μπισκότα, καραμέλες, ζαχαρωτά, αναψυκτικά, σοκολάτες κλπ)
  3. Επιλέξτε φυσικά προϊόντα ολικής άλεσης και όχι συσκευασμένο ψωμί στο οποίο συνήθως προστίθεται επιπλέον ζάχαρη
  4. Υιοθετήστε οικογενειακώς έναν τρόπο διατροφής με τη γλυκιά γεύση να προσφέρεται στο τραπέζι από φρούτα και φρουτοσαλάτες και όχι από γλυκά.
  5. Μειώστε σταδιακά τη ζάχαρη που εσείς οι ίδιοι χρησιμοποιείτε στις συνταγές ζαχαροπλαστικής ή στα ροφήματα. Έτσι σταδιακά ο οργανισμός μαθαίνει σε λιγότερο γλυκές γεύσεις.
  6. Μην αφήνετε τα γλυκά σε κοινή θέα. Αν τα παιδιά σας βλέπουν διαρκώς σοκολατάκια και μπισκότα στον πάγκο της κουζίνας δεν θα επιλέξουν τα φρούτα για την απογευματινή «λιγούρα».

 

 


 

Με τη συνεργασία της Δρ. Χρυσάνθης Π. Βλαχάκη, Κλινικής Διαιτολόγου-Διατροφολόγου, BSc, MSc, PhD Χαροκοπείου Πανεπιστημίου.

 

www.clinicaldietitian.gr








1003


Εαν θέλετε να σχολιάσετε παρακαλούμε συνδεθείτε για να έχετε πρόσβαση στα σχόλια αυτού του άρθρου.


Ζευγάρι ξανά!

ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ 

 Όλες οι πληροφορίες και τα άρθρα που θα διαβάσετε εδώ, είναι γραμμένα με αγάπη και φροντίδα,

αλλά σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να υποκαταστήσουν την εξειδικευμένη γνώση και τις συμβουλές του γιατρού σας.