Η παιδική φιλία και οι σχέσεις με συνομηλίκους παίζουν έναν καθοριστικό ρόλο στην ψυχοκοινωνική ανάπτυξη των παιδιών. Καθώς τα παιδιά μεγαλώνουν, οι αλληλεπιδράσεις με τους συνομηλίκους, τα βοηθούν να αποκτήσουν σημαντικές δεξιότητες κοινωνικής συμπε ...
3 Απριλίου 2018
Πάμε για ορθοπεταλιές στην κατάλληλη ηλικία, με το κατάλληλο ποδήλατο και ποτέ χωρίς κράνος.
Κανείς μας δεν θυμάται την ημέρα που πρωτοπερπάτησε, αλλά όλοι έχουμε χαραγμένη στη μνήμη μας την ημέρα που ισορροπήσαμε στις δύο ρόδες, κοιτάξαμε μακριά και κάναμε με φόβο αλλά και πάθος την πρώτη μας βόλτα με το ποδήλατο. Τώρα ήρθε η στιγμή να μεταλαμπαδεύσουμε στο παιδί μας εκείνο το μάθημα ισορροπίας και συντονισμού στις δύο ρόδες και συνειδητοποιούμε ότι δεν υπάρχει τίποτα να διδάξουμε γιατί νιώθουμε αυτοδίδακτοι. Κι όμως: ο μπαμπάς ή η μαμά ήταν πίσω μας, μας έδειχνε τον δρόμο και έσπρωχνε εκείνο το ποδήλατο που στα παιδικά μας χρόνια έγινε το όχημα εξερεύνησης και χαράς.
Μάθε παιδί μου ποδήλατο
Δεν υπάρχει η ενδεδειγμένη ηλικία αλλά η κατάλληλη χρονική στιγμή για να ξεκινήσει να μαθαίνει ένα παιδί ποδήλατο. Οι παιδίατροι κρίνουν ότι στις ηλικίες μεταξύ τριών και έξι ετών γεννιούνται και αναπτύσσονται εκείνες οι δεξιότητες που συνεργούν στο να μάθει ένα παιδί ευκολότερα ποδήλατο. Στην πράξη όμως η σωστή χρονική στιγμή είναι προσωπική υπόθεση και εξαρτάται από τη σωματική αλλά και την πνευματική και συναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού.
Μάθημα 1ο
Βασική προϋπόθεση για το πρώτο μάθημα είναι να θέλει το παιδί να μάθει, να δέχεται ότι θα εξαφανιστούν οι βοηθητικές ρόδες και να φορέσει το ειδικό κράνος. Ακόμη πρέπει να επιλεχθεί η κατάλληλη τοποθεσία (όσο πιο ερημική τόσο το καλύτερο για όλους). Μαθήματα ποδηλάτου δεν γίνονται σε πολυσύχναστα σημεία των πόλεων, εκτός κι αν υπάρχουν πάρκα με ειδικούς χώρους για ποδήλατα. Ιδανικοί χώροι για μαθήματα ποδηλάτου είναι τα λιγότερο πολυσύχναστα γήπεδα μπάσκετ και τένις, τα προαύλια εκκλησιών και τα άδεια υπαίθρια παρκινγκ και οι μικροί ιδιωτικοί δρόμοι. Οι χωματόδρομοι αντενδείκνυνται και φυσικά απαγορεύονται οι δρόμοι όπου κυκλοφορούν αυτοκίνητα.
Αφού λοιπόν καταλήξετε στον τόπο των μαθημάτων και δείξετε στο παιδί σας πώς να ανεβαίνει στο ποδήλατο, πρέπει να του διδάξετε και πώς θα βρει την ισορροπία του στις δύο ρόδες. Μόνος τρόπος είναι να το μάθετε να προλαβαίνει την πτώση καθοδηγώντας το να στρίβει το τιμόνι προς τη μεριά που γέρνει το σώμα του. Στην πραγματικότητα, αυτή είναι μία κίνηση που γίνεται ασυναίσθητα και που στην πορεία θα κοστίσει τούμπες και γρατζουνιές, αλλά μαμά είστε και πρέπει να λέτε τα πάντα, ακόμη και τα αυτονόητα.
Η ισορροπία είναι το μεγάλο στοίχημα για κάθε μαθητευόμενο ποδηλάτη. Υπάρχει μάλιστα μία πολλά υποσχόμενη μέθοδος, σύμφωνα με την οποία αφαιρούνται τα πετάλια, η σέλα χαμηλώνει και το παιδί μαθαίνει να ακουμπάει τα πόδια του στο έδαφος και να τα σηκώνει από αυτό δοκιμάζοντας να ισορροπήσει στις δύο ρόδες για μερικά δευτερόλεπτα χωρίς τα πόδια του να πατάνε στο έδαφος.
Μάθημα 2ο
Αφού έχει συνειδητοποιήσει το σώμα του επάνω στη σέλα και κάνει τις πρώτες προσπάθειες για εκκίνηση σας θέλει όχι δίπλα του, αλλά πίσω του και μάλιστα να κρατάτε το ποδήλατο από την άκρη της σέλας. Δίνετε μικρή ώθηση και τρέχετε μαζί του ώσπου… να πέσει.
Μάθημα 3ο
«Κοίτα μακριά, κοίτα μπροστά, κοίτα εκεί που πας». Αυτή η σοφή συμβουλή περνάει από γενιά σε γενιά. Το ποδήλατο είναι σαν το σερβίρισμα ενός φλιτζανιού με καφέ: όταν κοιτάζεις το φλιτζάνι ο καφές χύνεται. Αποτρέψτε το παιδί σας να κοιτάζει το τιμόνι και τη ρόδα και δώστε του την ώθηση να ξεκινήσει κρατώντας στην αρχή το ποδήλατο από το πίσω μέρος της σέλας. Κάποια στιγμή και χωρίς να το αντιληφθεί το παιδί σας, αφήστε το ποδήλατο να ακολουθήσει την πορεία του, συνήθως τρελή και σε σχήμα ζιγκ-ζαγκ. Σε κάποια άτσαλη στιγμή ο μικρός οδηγός θα καταλάβει ότι δεν είστε εκεί αλλά θα είναι πλέον αργά για πανικό: κάνει ήδη τα πρώτα μέτρα αυτόνομος.
Μάθημα 4ο
Όταν μάθει να ξεκινάει πρέπει να μάθει και να σταματάει. Στην αρχή, όταν «τσουλάει» με χαμηλή ταχύτητα, φρενάρει με το κόλπο του πρωτάρη, χρησιμοποιώντας δηλαδή τα πόδια του. Όταν έχει μάθει να πηγαίνει με τα πεντάλ και να ανεβάζει την ταχύτητα πρέπει να εξασκηθεί στο φρένο. Ο πιο εύκολος τρόπος να το μάθει είναι να υπακούει στις εντολές «σταμάτα» ή «φρένο» κάθε λίγα μέτρα.
Επιλέγοντας ποδήλατο
Διαλέγουμε ποδήλατο βάσει του ύψους και της ηλικίας του παιδιού δείχνοντας εμπιστοσύνη στους εξειδικευμένους πωλητές. Δεν αγοράζουμε ένα μεγάλο ποδήλατο σε ένα μικρό παιδί, επειδή θα μεγαλώσει και δεν θέλουμε να ξαναβάλουμε το χέρι στην τσέπη μετά από δύο χρόνια. Δεν ταιριάζει στα μικρά παιδιά ένα μεγάλο ποδήλατο επειδή θα χαμηλώσουμε τη σέλα του. Να θυμάστε ότι τα παιδιά θα πρέπει να μπορούν να σταθούν όρθια με τα πόδια τεντωμένα και να πατούν στο έδαφος. Και μη ξεχνάτε: η αγορά ποδηλατικού κράνους είναι εξίσου σημαντική με την αγορά ποδηλάτου. Δεν την αφήνουμε για αργότερα, αλλά φεύγουμε από το ποδηλατάδικο με το καινούργιο ποδήλατο φορτωμένο στο αυτοκίνητο και το κράνος στο χέρι.