Η παιδική φιλία και οι σχέσεις με συνομηλίκους παίζουν έναν καθοριστικό ρόλο στην ψυχοκοινωνική ανάπτυξη των παιδιών. Καθώς τα παιδιά μεγαλώνουν, οι αλληλεπιδράσεις με τους συνομηλίκους, τα βοηθούν να αποκτήσουν σημαντικές δεξιότητες κοινωνικής συμπε ...
10 Ιουλίου 2017
Η καλοκαιρινή μελέτη αποτελεί τον χειρότερο εφιάλτη των θερινών διακοπών για τους μαθητές. Αλλά μερικές φορές είναι απαραίτητη; Τι πρέπει να κάνουμε προκειμένου να πείσουμε ένα παιδί να συνεργαστεί αποτελεσματικά σε ένα καλοκαιρινό πρόγραμμα μελέτης;
Η άποψη ότι στις διακοπές τα παιδιά πρέπει να μελετούν βρίσκει αρκετούς γονείς και εκπαιδευτικούς «υποστηρικτές», ιδιαίτερα όταν τα παιδιά μεταβαίνουν από μία εκπαιδευτική βαθμίδα σε μία άλλη (π.χ από το νηπιαγωγείο στο Δημοτικό, ή από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο). Από την άλλη υπάρχουν και όσοι υποστηρίζουν ότι τα παιδιά έχουν ανάγκη από ένα καλοκαίρι χαλαρό, χωρίς καθόλου πνευματική κούραση αλλά με πολλή σωματική κίνηση. Και ότι η καλοκαιρινή μελέτη εξουθενώνει τα παιδιά, αφού τους στερεί τον αυθορμητισμό και την ανεμελιά που συμβολίζει το καλοκαίρι.
Αναμφισβήτητα, τα οφέλη της μελέτης είναι σημαντικά για κάθε μαθητή σε όποιο στάδιο της σχολικής εκπαίδευσης και αν βρίσκεται. Όμως, πριν εκνευριστούμε επειδή το παιδί μας δεν μοιράζεται μαζί μας την αγωνία για την εξέλιξη της ακαδημαϊκής του πορείας, καλό θα ήταν να αναλογιστούμε πόσο εμείς συμμεριζόμαστε τη δική του ανάγκη για ξεκούραση.
Κίνητρα και καλοκαιρινή μελέτη
Το καλοκαίρι, το κίνητρο για μελέτη δεν υφίσταται για τα παιδιά, μια που δεν θα εξεταστούν, δεν θα βαθμολογηθούν, ούτε θα χρησιμοποιήσουν άμεσα τη γνώση που αποκόμισαν. Και τα περί καλύτερης επίδοσης, κατά την επόμενη σχολική χρονιά είναι στόχος μακροπρόθεσμος και επομένως, ανύπαρκτος για την παιδική σκέψη.
Επιπλέον υπάρχει το γνωστό ερώτημα του παιδιού: «γιατί εγώ να διαβάζω όταν οι υπόλοιποι παίζουν;» . Κι έπειτα… το καλοκαίρι κάνει ζέστη. Ζέστη αφόρητη μερικές φορές, που επιβάλλει ρυθμούς χαλαρούς και ξεκούραστους.
Ωστόσο αν χρειάζεται οπωσδήποτε το παιδί την καλοκαιρινή μελέτη, θυμηθείτε ότι οι διασκεδαστικές δραστηριότητες που ενισχύουν τη μάθηση και τη γνώση μπορεί να είναι πολλές, αρκεί οι γονείς να αφήσουν τη φαντασία τους ελεύθερη!
Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς
Αρχικά, χρειάζεται να διαθέσετε ένα διάστημα απόλυτης ξεκούρασης στα παιδιά, αμέσως μετά και αμέσως πριν το σχολικό έτος. Ένα διάστημα ίδιο μ’ αυτό που και εμείς ονειρευόμαστε, κάθε φορά που πλησιάζει καλοκαίρι.
Έπειτα θα πρέπει να έχετε προετοιμάσει το παιδί για το ενδεχόμενο ενός καλοκαιρινού προγράμματος μελέτης, ώστε να είναι κι εκείνο προετοιμασμένο ψυχολογικά.
Επίσης, θα πρέπει να επινοήσετε νέους, ευφάνταστους, παιχνιδιάρικους τρόπους που θα εξασφαλίσουν τη συνεργασία των παιδιών
Αναζητήστε ευκαιρίες για διάβασμα και ανάγνωση. Το εξωσχολικό βιβλίο έχει τεράστια επιρροή στη γνωστική ανάπτυξη των παιδιών και βελτιώνει τη μάθηση σε όλα τα επίπεδα.
Δημιουργήστε χαλαρή και ευχάριστη ατμόσφαιρα και καθιερώστε δέκα λεπτά διάβασμα μέσα στην ημέρα από το αγαπημένο βιβλίο του παιδιού.
Ζητήστε από το παιδί να συνεργαστεί μαζί σας στην μαγειρική, αναθέτοντάς του να διαβάζει τις συνταγές και εσείς να εκτελείτε. Με αυτόν τον τρόπο το παιδί και διδάσκεται τη σημασία της συνεισφοράς και τις συνεργασίας, αλλά ταυτόχρονα διατηρεί επαφή με την ανάγνωση.
Ενθαρρύνετε το παιδί να συμμετέχει στις καθημερινές υποχρεώσεις του σπιτιού, ενώ παράλληλα θα εξασκείται στις δεξιότητες γραφής. Ζητήστε του όσο εσείς θα ψάχνετε τι λείπει από το σπίτι, να γράψει τη λίστα του σούπερ μάρκετ!
Κάντε τα μαθηματικά παιχνίδι: Την ώρα που συγκεντρώνετε τους λογαριασμούς και φτιάχνετε τον οικονομικό προϋπολογισμό του σπιτιού, ζητήστε τη βοήθεια του παιδιού στις μαθηματικές πράξεις (η βοήθεια φυσικά θα πρέπει να ανταποκρίνεται στο επίπεδο γνώσεων του παιδιού). Δώστε έμφαση στην επανάληψη της προπαίδειας μιας και είναι από τις πιο συχνές απώλειες στο μάθημα των μαθηματικών. Σε ανύποπτο χρόνο κάντε ερωτήσεις προπαίδειας έτσι ώστε τα παιδί να κρατά μια συνεχή αλλά ταυτόχρονα διασκεδαστική επαφή!
Τέλος ας μην ξεχνάμε ότι η καθημερινότητα των διακοπών δίνει κοινό ελεύθερο χρόνο σε γονείς και παιδιά και πολλές ευκαιρίες για να ενισχύσουν δεξιότητες επικοινωνίας, ευελιξίας στη σκέψη, διαχείρισης συναισθημάτων, προσοχής και συγκέντρωσης ή επίλυσης μικροπροβλημάτων.
Μήπως τελικά θα έπρεπε να απεγκλωβιστούμε από την πεπατημένη της επανάληψης και να στρέψουμε το ενδιαφέρον μας σε στρατηγικές οργάνωσης της συμπεριφοράς των παιδιών μας. Έτσι, θα ενισχύσουμε σημαντικά την αυτοπεποίθησή τους και θα βελτιώσουμε τη σχέση τους μαζί μας.
Με τη συνεργασία της Μαρίας Ποθητού (σύμβουλος γονέων, παιδαγωγός, συντονίστρια σχολών γονέων)