Ευρωπαϊκή Ημέρα Λογοθεραπείας (6/3) – Πώς θα καταλάβεις ότι το παιδί σου χρειάζεται λογοθεραπεία

Ευρωπαϊκή Ημέρα Λογοθεραπείας (6/3) – Πώς θα καταλάβεις ότι το παιδί σου χρειάζεται λογοθεραπεία

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο :

Μέσος Όρος Βαθμολογίας: 0 / 5. Προσμέτρηση ψήφων: 0

Εδώ και αρκετά χρόνια η 6η Μαρτίου έχει καθιερωθεί από τη Μόνιμη Επιτροπή Λογοπεδικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (CPLOL) ως Ευρωπαϊκή Ημέρα Λογοθεραπείας, με στόχο την ενημέρωση και την ευαισθητοποίηση του κοινού για τις ανάγκες και τα δικαιώματα των ατόμων που αντιμετωπίζουν δυσκολία στην επικοινωνία, καθώς και την ανάδειξη του έργου των επιστημόνων του κλάδου της λογοθεραπείας.

Τι ορίζεται, όμως, ως λογοθεραπεία; «Πρόκειται για την επιστήμη που ασχολείται με διαταραχές ομιλίας, λόγου, επικοινωνίας, φωνής, σίτισης και κατάποσης. Αποσκοπεί στην ανάπτυξη της εξωλεκτικής και λεκτικής επικοινωνίας, στην καθαρότητα της ομιλίας και της φωνής και στην παραγωγή λόγου των βαρήκοων. Το κομμάτι σίτισης και κατάποσης αφορά κυρίως τα αυτιστικά παιδιά, τα οποία αντιμετωπίζουν και εκεί δυσκολίες», εξηγεί η λογοθεραπεύτρια Κωνσταντίνα Κώνστα.

Οι συγκεκριμένες γλωσσικές διαταραχές αποτελούν ένα σύνηθες φαινόμενο ανάμεσα στα παιδιά ηλικίας από τριών έως επτά ετών. Όπως καταλαβαίνεις, λοιπόν, εμείς ως γονείς πρέπει να σκεφτόμαστε και αυτό το κομμάτι της ανάπτυξης των παιδιών μας. Να μην το αμελούμε ή να μην το θεωρούμε δεδομένο, γιατί έτσι στερούμε από το παιδί μας την προσωπική του εξέλιξη, ενώ παράλληλα το εμποδίζουμε στο να κερδίσει την αποδοχή του κοινωνικού και σχολικού περιβάλλοντός του.

Φαντάζεσαι το παιδάκι σου, για παράδειγμα, να μην μπορεί να εκφέρει σωστά το γράμμα “ρ” ή να ψευδίζει; Δυστυχώς, θα υπάρξουν παιδιά που θα το κοροϊδέψουν και θα το στενοχωρήσουν. Αν, όμως, εσύ δράσεις γρήγορα, όλα μπορούν να διορθωθούν. Και για να είσαι σωστά ενημερωμένη και προετοιμασμένη για ό,τι αφορά τη λογοθεραπεία και τις διαταραχές ομιλίας, εμείς είμαστε εδώ!

Έχουμε συγκεντρώσει παρακάτω όλες τις κατηγορίες διαταραχών ομιλίας, αλλά και τα σημάδια που θα σε κάνουν να απευθυνθείς άμεσα σε κάποιον ειδικό για να βοηθήσεις το παιδί σου. Ανακάλυψέ τα και μην αγχώνεσαι για τίποτα! Στις περισσότερες περιπτώσεις, μετά από ένα με δύο χρόνια λογοθεραπείας, το εκάστοτε πρόβλημα έχει λυθεί.

Οι κατηγορίες διαταραχών λόγου είναι οι εξής:

  • Διαταραχές άρθρωσης (δυσαρθρίες, δυσλαλίες)
  • Διαταραχές ρυθμού της ομιλίας (λογονευρώσεις, ταχυλαλίες, βραδυλαλίες, τραυλισμός)
  • Μερικές ή ολικές διαταραχές προφορικής έκφρασης (κωφαλαλία, αλαλία, υστερική αλαλία)
  • Φωνητικές ανωμαλίες (αφωνία, δυσφωνίες, ρινολαλίες)
  • Ανωμαλίες κατανόησης και έκφρασης (αφασίες, νευρολογικές διαταραχές, εγκεφαλικές κακώσεις)
  • Γραμματικές και συντακτικές ανωμαλίες
  • Διαταραχές γραφής και ανάγνωσης
  • Μαθησιακές δυσκολίες (δυσλεξία, δυσορθρογραφία, δυσαριθμησία, υπερκινητικότητα, σύνδρομο ελλειμματικής προσοχής)

Όπως επισημαίνει η λογοθεραπεύτρια Κωνσταντίνα Κώνστα, «δε χρειάζεται οι γονείς να ανησυχούν με το παραμικρό. Πολλές μαμάδες επικοινωνούν μαζί μας και μας λένε ότι το παιδί τους χρειάζεται λογοθεραπεία, χωρίς όμως πραγματικά να είναι απαραίτητη. Απλώς, καμιά φορά καθυστερεί η ανάπτυξη του λόγου του παιδιού».

Τα σημάδια που σου δείχνουν πως το παιδί σου χρειάζεται λογοθεραπεία:

1. Το παιδί λέει μόνο «μαμά» και «μπαμπά»

«Αν ένα παιδί που έχει φτάσει τα 2,5 έτη δεν έχει μιλήσει και μπορεί να πει αποκλειστικά και μόνο τις λέξεις «μαμά» και «μπαμπά», χρειάζεται λογοθεραπεία. Η κατάσταση αυτή -σε γενικές γραμμές- υποδηλώνει πως η έκφραση του παιδιού έχει καθυστερήσει. Ο λογοθεραπευτής, όμως, πρέπει να ελέγξει αν είναι μόνο θέμα εκφραστικό ή και θέμα αντίληψης», επισημαίνει η Κωνσταντίνα Κώνστα.

2. Το παιδί δεν ανταποκρίνεται στην πληροφορία που του δίνει ο γονέας

«Όταν το παιδί δεν ακούει, όταν δεν αντιλαμβάνεται τις εντολές που του δίνει ο γονέας, τότε χρειάζεται λογοθεραπεία. Σε τέτοιες περιπτώσεις, πρέπει να εξεταστεί κατά πόσο ακούει το παιδί, αλλά και αν ακούει το ίδιο και από τα δύο αυτιά. Γι’ αυτό, παραπέμπουμε αρχικά το παιδί σε ακουολόγο, ο οποίος του κάνει ακουόγραμμα», εξηγεί η κ. Κώνστα.

3. Το παιδί έχει διαταραχές άρθρωσης

«Διαταραχή άρθρωσης σημαίνει πως το παιδί δεν μπορεί να πει καθαρά κάποια γράμματα. Π.χ. το γράμμα ρ ή το σ. Επίσης, και το μπέρδεμα των γραμμάτων (π.χ. αντί για β να λέει δ) συνιστά διαταραχή άρθρωσης. Συνήθως, όταν ένα παιδί έχει διαταραχή άρθρωσης, έχει παράλληλα και κάτι άλλο. Ίσως αναπτυξιακή διαταραχή που το δυσκολεύει στη διαχείριση πληροφοριών», λέει η κ. Κώνστα.

4. Το παιδί έχει διάσπαση προσοχής, υπερκινητικότητα ή ΔΕΠΥ (Διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας)

«Αν το παιδί εμφανίζει μειωμένη προσοχή, υπερκινητικότητα, παρορμητική συμπεριφορά και δυσκολία στη συγκέντρωση, σίγουρα θα χρειαστεί λογοθεραπεία», αναφέρει η Κωνσταντίνα Κώνστα.

Ευχαριστούμε θερμά για τις επιστημονικές συμβουλές τη λογοθεραπεύτρια, Κωνσταντίνα Κώνστα.