Η παιδική φιλία και οι σχέσεις με συνομηλίκους παίζουν έναν καθοριστικό ρόλο στην ψυχοκοινωνική ανάπτυξη των παιδιών. Καθώς τα παιδιά μεγαλώνουν, οι αλληλεπιδράσεις με τους συνομηλίκους, τα βοηθούν να αποκτήσουν σημαντικές δεξιότητες κοινωνικής συμπε ...
7 Απριλίου 2014
Μαθηματικά και παιχνίδι γίνεται;
Κι όμως. Όταν πρόκειται για παιδιά προσχολικής ηλικίας, δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος να εντρυφήσουν σε μαθηματικές έννοιες από το παιχνίδι. Η θεμελίωση της μαθηματικής σκέψης γίνεται από αυτή την τόσο νεαρή ηλικία και μάλιστα από την καθημερινότητα στο σπίτι.
Η καλύτερη αρχή γίνεται με τη διαλογή και την ταξινόμηση αντικειμένων. Η ταξινόμηση έχει να κάνει με την παρατήρηση, τη σύγκριση και την αντιπαράθεση των αντικειμένων. Καθώς το παιδί σας εξοικειώνεται με τη μαθηματική αυτή δεξιότητα, θα αρχίσει να ταξινομεί τα αντικείμενα με φυσικό τρόπο και θα είναι προετοιμασμένο για να πετύχει στα μαθηματικά καθώς ξεκινά το σχολείο.
Έτσι τα παιδιά μπορούν να αρχίσουν να παρατηρούν τις ομοιότητες και τις διαφορές μεταξύ των αντικειμένων. Όλα τα αντικείμενα του σπιτιού μπορούν να χρησιμοποιηθούν γι’ αυτόν το σκοπό. Τα παιχνίδια (ταξινομώντας για παράδειγμα τα αυτοκινητάκια ανά χρώμα) ή ακόμη και τα αντικείμενα της κουζίνας. Όλες οι μικροαγγαρείες μπορούν να γίνουν πηγή παιχνιδιού και μάθησης. Δώστε τους να ταξινομήσουν τα φρούτα και τα λαχανικά που πήρατε από το μανάβη, τα μαχαιροπήρουνα που βγάζουν από το πλυντήριο πιάτων ή ακόμη και να ζευγαρώσουν τις κάλτσες τους.
Πέρα από αυτό όμως, υπάρχουν και έξυπνα παιχνίδια που μπορείτε να κάνετε καθημερινά με τα παιδιά προσχολικής ηλικίας για να βοηθήσετε τη λογικομαθηματική τους σκέψη.
Βιβλίο αριθμητικής
Όχι όμως οποιοδήποτε βιβλίο, αλλά το δικό του. Πάρτε παλιά περιοδικά και εφημερίδες, λευκές κόλλες χαρτί, ψαλίδι και κόλλα. Μιλήστε στο παιδί για τους αριθμούς, εξηγήστε του για τα σύμβολα των αριθμών (1,2,3…) και γράψτε μαζί έναν αριθμό σε κάθε σελίδα. Στη συνέχεια ζητήστε του να βρει έναν έξυπνο τρόπο για να αναπαραστήσει κάθε αριθμό. Μπορεί για παράδειγμα, να βρει από τα περιοδικά εικόνες από 9 μπάλες και να τις κολλήσει στη σελίδα. Εάν δε βρει όσες χρειάζονται, μπορεί να ζωγραφίσει τις υπόλοιπες μέχρι να συμπληρώσει τον αριθμό. Δική σας δουλειά είναι να συρράψετε μετά όλες τις σελίδες για να έχετε ένα βιβλίο.
Μάθημα ανατομίας
Στην προσχολική ηλικία τα παιδιά θέλουν συνέχεια να συγκρίνουν μεγέθη. Μικρό, μεγάλο, μεγαλύτερο, τόσο μεγάλο είναι από τις αγαπημένες τους εκφράσεις στο καθημερινό λεξιλόγιο. Δώστε τους λοιπόν τη δυνατότητα να συγκρίνουν μεγέθη και μάλιστα ανατομικά. Με δακτυλομπογιές αφήστε σε λευκές σελίδες αποτυπώματα των χεριών σας και συγκρίνετέ τα. Μπορείτε να κάνετε το ίδιο σκιαγραφώντας το αποτύπωμα του ποδιού σας (μετρώντας παράλληλα και τα δάχτυλα).
Μετρήστε αποστάσεις
Ζητήστε από το παιδί να περπατήσει κατά μήκος του σαλονιού. Ρωτήστε το πόσα βήματα έκανε και καταγράψτε τον αριθμό. Μετά ζητήστε από κάποιο άλλο μέλος της οικογένειας/παρέας να κάνει το ίδιο. Δείτε τις διαφορές και εξηγήστε γιατί κάποιος κάνει λιγότερα ή περισσότερα βήματα. Μπορείτε ακόμη να κάνετε και ένα διάγραμμα με τα αποτελέσματα σε έναν πίνακα. Μία ακόμη ιδέα είναι να συγκρίνετε τα άλματα των παιδιών. Σημαδέψτε ένα σημείο εκκίνησης και ζητήστε από τα παιδιά να πηδήξουν όσο πιο μακριά μπορούν και μετά συγκρίνετε τις αποστάσεις. Κάτι που είναι επίσης πολύ διασκεδαστικό είναι να ξαπλώσουν τα παιδιά στο πάτωμα και να μαρκάρετε/σημειώσετε το ύψος τους.
Η τσάντα με τους αριθμούς
Ένα από τα απλούστερα αλλά και πιο χρήσιμα παιχνίδια προμαθηματικών για παιδιά προσχολικής ηλικίας: Μπορεί να μοιάζει απολύτως βασικό, αλλά βοηθά πολύ τα παιδιά να σχετίσουν τους αριθμούς με τα αντικείμενα. Το μόνο που θα χρειαστείτε είναι μία χαρτοσακούλα (ή κάποια άλλη τσάντα), κάρτες, μαρκαδόρο και νομίσματα, κουμπιά ή οτιδήποτε άλλο θέλετε για το μέτρημα. Μαζέψτε 10 κάρτες. Σε κάθε μία από αυτές, γράψτε έναν αριθμό από το 1 έως το 10. Ζητήστε τη βοήθεια του παιδιού σε αυτό το σημείο. Διπλώστε τις κάρτες στη μέση και μετά βάλτε τις στην τσάντα/χαρτοσακούλα. Ζητήστε από το παιδί να τραβήξει μία κάρτα, να την ανοίξει και να διαβάσει τον αριθμό. Εάν είναι ο «ταμίας» ζητήστε του να σας δώσει τόσα νομίσματα (κουμπιά, φασόλια, ό,τι του έχετε δώσει) όσα λέει ο αριθμός της κάρτας. Εάν για παράδειγμα, η κάρτα έχει τον αριθμό 5, τότε θα πρέπει να σας δώσει πέντε νομίσματα.
Για εσάς μπορεί να μοιάζει αστείο, αλλά για το παιδί των 3 ετών, η απόσταση από την αναγνώριση των αριθμών στο συσχετισμό τους με πραγματικά αντικείμενα είναι μεγάλη. Καθώς μεγαλώνει το παιδί, μπορείτε να βάλετε στην τσάντα και διψήφιους αριθμούς, όπως το 20.
Κυνήγι αριθμών
Εξαιρετικό παιχνίδι για εξωτερικό χώρο. Το μόνο που χρειάζεστε είναι μία κιμωλία. Ζωγραφίστε τυχαία αριθμούς στο έδαφος με απόσταση μεταξύ τους. Το παιχνίδι είναι απλό. Η «μάνα» φωνάζει αριθμούς και κερδίζει όποιος φτάσει στο σωστό αριθμό πρώτος. Διασκέδαση, εκτόνωση, ανταγωνισμός, ιδανικός συνδυασμός για να μάθουν τα παιδιά τους αριθμούς.
Ένωσε τα κομμάτια
Μία εξαιρετική πρώτη απόπειρα να μιλήσουμε για γεωμετρία. Προμηθευτείτε ξυλάκια χειροτεχνίας και ζωγραφίστε με μαρκαδόρους σχήματα ανά ζευγάρι. Για παράδειγμα, κάθε ξυλάκι θα έχει ένα ημικύκλιο και τα δύο μαζί αν ενωθούν να σχηματίσουν τον κύκλο. Μπερδέψτε τα ξυλάκια και ζητήστε στο παιδί να τα ξεχωρίσει σε ζευγάρια ανάλογα με το χρώμα και το σχήμα.