Τα παραδοσιακά παιχνίδια επιστρέφουν

Τα παραδοσιακά παιχνίδια επιστρέφουν

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο :

Μέσος Όρος Βαθμολογίας: 0 / 5. Προσμέτρηση ψήφων: 0

Όλο και περισσότερα παιδιά προτιμούν παιχνίδια με τα οποία έπαιζαν και οι δικοί τους γονείς.
Παιχνίδια όπου οι βασικοί κανόνες ήταν η ευρηματικότητα, η κίνηση, η φαντασία και το γέλιο. Μπορεί, πλέον, να μην έχουμε αλάνες, αλλά έχουμε πάρκα. Και έχουμε σίγουρα την ανάγκη για απεξάρτηση από τα smartphones και τα videogames.  Έτσι, λοιπόν, για να θυμούνται οι παλαιότεροι και να μαθαίνουν οι νεότεροι δίνουμε τους κανόνες  για τα πιο αγαπημένα παραδοσιακά παιχνίδια.

 

Αγαλματάκια
Τα αγαλματάκια παίζονται με τρία παιδιά και πάνω. Ένα παιδί τα φυλάει και κλείνει τα μάτια. Κρατώντας κλειστά τα μάτια του λέει: «Αγαλματάκια ακούνητα και αμίλητα στη σειρά». Όσο έχει κλειστά τα μάτια του οι υπόλοιποι παίκτες κινούνται, μόλις τελειώσει τη φράση του γυρίζει απότομα και πρέπει όλοι να είναι ακίνητοι σαν αγάλματα. Αν κάποιο παιδί εκείνη τη στιγμή που ανοίγει τα μάτια του, κινηθεί τα φυλάει εκείνο.

 

Κουτσό
Για να σχηματίσεις το «κουτσό» παίρνεις μία κιμωλία και χαράζεις ένα τετράγωνο και γράφεις μέσα τον αριθμό ένα (1). Έπειτα κάνεις, πάνω από το τετράγωνο, στη μέση μια γραμμή και δημιουργείς έτσι δύο καινούρια τετράγωνα με τους επόμενους αριθμούς (2,3). Από πάνω από αυτά τα δύο τετράγωνα, πάλι στη μέση, δημιουργείς ένα τετράγωνο και γράφεις τον επόμενο αριθμό κ.λπ., [μέχρι τον αριθμό δέκα (10)]. Τα τετράγωνα πρέπει να είναι ίσα.
Για να παίξεις «κουτσό» χρειάζεσαι και μια πέτρα (συνήθως μικρή). Ρίχνεις την πέτρα μέσα σε ένα από τα τετράγωνα. Εάν η πέτρα πέσει σε τετράγωνο που δεν έχει άλλο δίπλα του, τότε πατάς επάνω του με το ένα σου πόδι. Εάν πέσει σε τετράγωνο, που έχει κι άλλο από δίπλα του, τότε πατάς με το ένα πόδι στο ένα τετραγωνάκι και με το άλλο πόδι στο άλλο τετράγωνο. Το «κουτσό» μπορεί να παιχτεί με πολλούς παίκτες. Στο «κουτσό» χάνεις μόνο εάν κατά την επιστροφή σου από το τετράγωνο με την πέτρα, πατήσεις κάτω. Νικητής του παιχνιδιού είναι όποιος καταφέρει πρώτος να φτάσει στο «τέρμα».

 

Τυφλόμυγα
Με το κεφαλομάντηλο, συνήθως της μάνας, παιζόταν το τυφλοπάνι. Ένας παίκτης έδενε τα μάτια του με αυτό το πανί, και προσπαθούσε να πιάσει κάποιον από τους άλλους παίκτες. Όταν τον έπιανε έπρεπε και να τον αναγνωρίσει. Μετά ο παίκτης που πιάστηκε και αναγνωρίστηκε κάνει την επόμενη τυφλόμυγα κ.λπ.

 

Τσουβαλοδρομίες
Ήταν αγώνας δρόμου με τους παίκτες να βρίσκονται μέσα σε τσουβάλια (από τη μέση και κάτω). Στόχος του παιχνιδιού ήταν να φτάσει κανείς πρώτος στο τέρμα, ουσιαστικά χοροπηδώντας.


Μπερλίνα
Παιχνίδι με 4 παίκτες και πάνω. Ένα παιδί κάνει τη Μπερλίνα. Σ’ ένα άλλο παιδί λένε μυστικά (στ’ αυτί) τα υπόλοιπα παιδιά, κάτι «καλό» ή «κακό» για τη Μπερλίνα. Η Μπερλίνα κάθεται στη μέση και τα άλλα παιδιά γύρω. Στη συνέχεια, ο αγγελιοφόρος λέει: «Καλησπέρα σας κυρία Μπερλίνα, πέρασα από το νυφοπάζαρο και μου είπαν πολλά «καλά» και «κακά» για σας», μεταφέροντάς της όλα τα σχόλια, χωρίς, όμως, να διευκρινίζει ποιός είπε τι. Η Μπερλίνα διαλέγει ένα από τα σχόλια που έγιναν για εκείνη και το παιδί που είπε το συγκεκριμένο σχόλιο, γίνεται στη συνέχεια Μπερλίνα.


Περνά, περνά η μέλισσα
Συγκεντρώνονται τουλάχιστον έξι παιδιά, από τα οποία δύο χτυπούν παλαμάκια και τραγουδούν «Περνά περνά η μέλισσα με τα μελισσόπουλα και με τα παιδόπουλα παι-δό-που-λα». Τα υπόλοιπα περνούν κάτω απ’ τα χέρια τους. Όταν σταματήσει το τραγούδι, πιάνουν όποιον βρίσκεται κάτω από τα χέρια τους και τον βάζουν να επιλέξει με ποιανού το μέρος θα πάει. Τελικά όταν μαζευτούν όλα τα παιδιά σε δύο σειρές, τραβάνε τους άλλους και όποιοι δεν πέσουν κάτω είναι οι νικητές.


Χαλασμένο τηλέφωνο
Τα παιδιά σχηματίζουν καθισμένα έναν κύκλο. Ο πρώτος στη σειρά λέει γρήγορα μία δύσκολη λέξη στο διπλανό του ψιθυριστά στο αυτί. Εκείνος μεταφέρει ό,τι άκουσε στο διπλανό κ.λπ. Ο τελευταίος θα πει δυνατά ότι άκουσε. Συνήθως είναι κάτι πολύ διαφορετικό από αυτό που είπε ο πρώτος παίκτης.

 

Αλάτι χονδρό-Αλάτι ψιλό
Όλα τα παιδιά κάνουν έναν κύκλο, κάθονται κάτω σταυροπόδι με τα χέρια πίσω από την πλάτη τους και τις παλάμες ανοιχτές. Ένα παιδί κάνει τη μάνα, στέκεται έξω από τον κύκλο και βαστάει ένα μαντήλι. Κάνει μια βόλτα γύρω από τον κύκλο τραγουδώντας: «Αλάτι ψιλό, αλάτι χονδρό, έχασα τη μάνα μου και πάω να τη βρω, παπούτσια δεν μου πήρε να πάω στο χορό». Την ώρα που τραγουδάει γύρω από τον κύκλο, πετάει το μαντίλι πίσω από ένα παιδί και συνεχίζει μέχρι να καταλάβουν ότι δεν κρατάει πια το μαντήλι. Το παιδί που πήρε το μαντήλι σηκώνεται και αρχίζει να κυνηγάει τη μάνα. Όταν την πιάσει, η μάνα κάθεται στη θέση του μαζί με τα άλλα παιδιά. Το παιδί που πήρε το μαντήλι γίνεται μάνα και αρχίζει να κυνηγάει.


Κλέφτες και αστυνόμοι
Τα παιδιά χωρίζονται σε δύο ομάδες: στους κλέφτες και τους αστυνόμους. Το παιχνίδι εξελίσσεται σαν ένα κοινό κυνηγητό ανάμεσα στις δύο ομάδες. Οι κλέφτες, όταν θέλουν να ξεκουραστούν, πάνε σ' ένα συγκεκριμένο σημείο το οποίο ονομάζεται σπίτι ή λημέρι. Εκεί οι αστυνόμοι δεν μπορούν να τους πιάσουν. Όταν όμως ο αστυνόμος πιάσει τον κλέφτη τον οδηγεί στη φυλακή. Ένας φυλακισμένος παίκτης ελευθερώνεται όταν ένας σύντροφός του, του ακουμπήσει το χέρι και φωνάξει «ξελέ».


Μακριά Γαϊδούρα
Το παιχνίδι παίζεται από δύο ομάδες. Τα μέλη της μίας σχηματίζουν μια σειρά σκυμμένα, με το ένα να έχει γυρισμένη την πλάτη του στο άλλο. Τα παιδιά της άλλης ομάδας παίρνουν φόρα και πηδούν πάνω από τα παιδιά της πρώτης, ώσπου να ανέβουν όλα στην πλάτη της «γαϊδούρας». Εάν, τα καταφέρουν, χωρίς να τα ρίξουν τα παιδιά της άλλης ομάδας, κερδίζουν.

 

Αμάδες
Ουσιαστικά πρόκειται για μία διαφορετική εκδοχή των σβόλων. Τα παιδιά βρίσκουν πέτρες, όσο πιο λείες και πλατιές γίνεται, και τις κάνουν ντάνα. Μετά, πετώντας πέτρες προσπαθούν εναλλάξ να ρίξουν τη ντάνα. Εάν δεν πέσει η ντάνα με τις πέτρες, κερδίζει όποιος έριξε την πέτρα του πιο κοντά.

 

Μήλα
Τα παιδιά χωρίζονται σε δύο ομάδες. Οι παίκτες της μίας ομάδας μπαίνουν στο κέντρο και δύο παίκτες της αντίπαλης ομάδας είναι στις δύο άκρες-τέρματα. Πετούν ο ένας στον άλλο τη μπάλα με σκοπό όμως, να πετύχουν-κάψουν παίκτες της αντίπαλης ομάδας. Όποιος καίγεται βγαίνει έξω από το παιχνίδι. Εάν όμως, κάποιος παίκτης που βρίσκεται στο κέντρο καταφέρει να πιάσει τη μπάλα με τα χέρια του πριν ακουμπήσει το πάτωμα, τότε έπιασε «μήλο». Σκοπός των δύο ομάδων είναι να πιάσουν όσο το δυνατόν περισσότερα μήλα.