Η παιδική φιλία και οι σχέσεις με συνομηλίκους παίζουν έναν καθοριστικό ρόλο στην ψυχοκοινωνική ανάπτυξη των παιδιών. Καθώς τα παιδιά μεγαλώνουν, οι αλληλεπιδράσεις με τους συνομηλίκους, τα βοηθούν να αποκτήσουν σημαντικές δεξιότητες κοινωνικής συμπε ...
17 Νοεμβρίου 2014
Ένα από τα πιο πολύτιμα δώρα που μπορούν να προσφέρουν οι γονείς στα παιδιά τους είναι η ικανότητα να μελετούν μόνα τους στο σπίτι.
Η οργάνωση, η συνέπεια, η σωστή κατανόηση και η όσο το δυνατόν μικρότερη βοήθεια από τους γονείς είναι μαθήματα που θα βοηθήσουν το παιδί σε όλη του τη ζωή.
Δείτε τους βασικότερους μύθους που έχουν επικρατήσει, αλλά και αλήθειες για το διάβασμα και τη μελέτη των παιδιών στο σπίτι.
Μύθος: Το καλύτερο μέρος για μελέτη είναι το δωμάτιο του παιδιού.
Δεν υπάρχουν αντικειμενικές λύσεις για τη μελέτη των παιδιών. Κάθε παιδί έχει τη δική του προσωπικότητα και το δικό του στυλ. Ορισμένα προτιμούν την ησυχία του δωματίου τους και άλλα θέλουν την παρουσία άλλων ανθρώπων προτιμώντας το τραπέζι της κουζίνας. Όποιο σημείο και αν επιλέξετε πάντως, αυτό που έχει σημασία είναι να μην υπάρχουν πηγές αποπροσανατολισμού. Έτσι, κλείστε τηλεοράσεις, απομακρύνετε τα μικρότερα αδερφάκια –όσο είναι αυτό δυνατόν– και βάλτε το κινητό στο αθόρυβο.
Αλήθεια: Δεν πρέπει να διορθώνετε τις ασκήσεις/εργασίες του παιδιού.
Υπάρχουν διάφοροι λόγοι για τους οποίους οι δάσκαλοι βάζουν εργασίες για το σπίτι, ειδικότερα στις πρώτες τάξεις του δημοτικού. Ένας εξ’ αυτών είναι να διαπιστώσουν την πορεία που καταγράφει το παιδί. Να δουν δηλαδή πόσο καλά μπορεί να τα καταφέρει μόνο του, μακριά από το περιβάλλον της τάξης. Σε αυτήν την περίπτωση, θα ήταν ολέθριο να βοηθήσετε το παιδί σας διορθώνοντας τις ασκήσεις του. Θα του στερήσετε τη δυνατότητα βελτίωσης και περισσότερης βοήθειας από το δάσκαλό του.
Στις μεγαλύτερες τάξεις όμως, οι εργασίες για το σπίτι μπορεί να μπαίνουν για λόγους εξάσκησης. Σε αυτήν την περίπτωση ίσως να ήταν χρήσιμη η παρέμβασή σας, γιατί δεν έχει νόημα να εξασκείται το παιδί σε κάτι που κάνει λάθος. Εάν δεν είστε σίγουροι για τις προθέσεις του δασκάλου, μη διστάσετε να ρωτήσετε.
Μύθος: Το παιδί πρέπει να διαβάζει αμέσως αφού γυρίσει από το σχολείο.
Για να τα έχει φρέσκα όπως έλεγαν οι πιο παλιές. Και σε αυτήν την περίπτωση όμως, δεν υπάρχει αντικειμενική απάντηση που να μπορεί να εφαρμοστεί σε όλα τα παιδιά. Σε γενικές γραμμές πάντως, τα παιδιά αποδίδουν καλύτερα με τις εργασίες τους όταν είναι ξεκούραστα και δεν πεινάνε. Έτσι, είναι καλύτερα να φάνε πρώτα και να ξεκουραστούν λίγο προτού πιάσουν μολύβι και χαρτί. Οι ειδικοί αναφέρουν πως το πιο σημαντικό σημείο είναι η σταθερότητα του προγράμματος.
Μύθος: Η μελέτη πρέπει να γίνεται κάθε μέρα την ίδια ώρα.
Η συνέπεια και η ρουτίνα είναι βασικά γνωρίσματα για έναν καλό μαθητή, αλλά όχι με υπερβολές. Με άλλα λόγια, δεν μπορείτε να περιμένετε από το παιδί ότι κάθε μέρα στις 16:15 θα διαβάζει. Μπορείτε όμως, να επιβάλετε κανόνες όπως «πρώτα διάβασμα και μετά θα παίξεις με τον αδερφό σου» ή «πρέπει να έχεις τελειώσει με το διάβασμα πριν φάμε βραδινό».
Μύθος: Το παιδί μου έχει πρόβλημα με τη μελέτη του. Μήπως να κοιτάξω εάν έχει μαθησιακές δυσκολίες;
Είναι φυσιολογικό για ένα παιδί που κάνει τα πρώτα του βήματα στο σχολείο να μπερδεύεται με το τι σημαίνει μελέτη και εργασία για το σπίτι ή να ρωτάει πολλά πράγματα τους γονείς του, αναζητώντας καθοδήγηση. Η απάντηση σε αυτό όμως δεν είναι να κάνετε εσείς τη δουλειά του, ούτε να τρέχετε στους ειδικούς φοβούμενοι μήπως το παιδί έχει κάποια μαθησιακή δυσκολία. Το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι να μιλήσετε με τη δασκάλα και να συζητήσετε τα προβλήματα που αντιμετωπίζει.
Μύθος: Τα μικρά παιδιά δεν πρέπει να χρησιμοποιούν ηλεκτρονικό υπολογιστή στη μελέτη τους.
Κάθε δάσκαλος και κάθε σχολείο έχει τη δική του μέθοδο και πολιτική σε ό,τι αφορά στην χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή. Η δασκάλα μπορεί να ενθαρρύνει την χρήση computer για έρευνα σε μία εργασία ή για να αναζητήσει το παιδί συγκεκριμένα στοιχεία αναφορικά με ένα θέμα που συζητούν στην τάξη. Βοηθήστε το παιδί με ό,τι ρωτήσει και εξασφαλίσετε ότι έχει έναν καλά οργανωμένο χώρο εργασίας.
Αλήθεια: Το παιδί μου δυσκολεύεται με τη μελέτη; Πρέπει να περιορίσω τις εξωσχολικές δραστηριότητες;
Υπάρχουν πολλοί τρόποι με τους οποίους μπορείτε να βοηθήσετε ένα παιδί που αντιμετωπίζει προβλήματα στο διάβασμα του. Κατ’ αρχήν πρέπει να το μάθετε να οργανώνει τη σκέψη και τις εργασίες του, πώς να θέτει προτεραιότητες, να υπολογίζει το χρόνο χρειάζεται μία εργασία και να χρησιμοποιεί ημερολόγιο για να προγραμματίζει τις σημαντικές ημέρες. Εάν το πρόγραμμα του παιδιού είναι υπερβολικά φορτωμένο με εξωσχολικές δραστηριότητες, ίσως να πρέπει να αναθεωρήσετε καταργώντας κάποιες από αυτές. Επίσης, ενθαρρύνετε το παιδί να ζητήσει τη βοήθεια της δασκάλας σε ό,τι δεν καταλαβαίνει. Είναι προτιμότερο από το να το βοηθάτε εσείς συνέχεια στο σπίτι.