Πως να αντιμετωπίσεις την παιδική ανωριμότητα

Πως να αντιμετωπίσεις την παιδική ανωριμότητα

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο :

Μέσος Όρος Βαθμολογίας: 0 / 5. Προσμέτρηση ψήφων: 0

Ο Θόδωρος, 23 μηνών, ρίχνει το γάλα, την πορτοκαλάδα, το νερό
στο τραπέζι, στο πάτωμα, στα ρούχα του κι ενθουσιάζεται!

Όπως έχετε ήδη διαπιστώσει, υπάρχουν δύο τέτοιες περιπτώσεις: Το ατύχημα λόγω ανωριμότητας και η προσχεδιασμένη επιχείρηση!
Και οι δύο περιπτώσεις είναι αναμενόμενες και συγχωρητέες, αλλά κουραστικές κι εκνευριστικές!

Αν πρόκειται για ανωριμότητα

Προβλέψτε την!

Χρησιμοποιήστε κατάλληλο πλαστικό ποτηράκι με στόμιο, δίνετε πάντα μικρό ποτηράκι, τέτοιο που να μπορεί να το πιάσει καλά με το χεράκι του, βάλτε λίγο υγρό, μην γεμίζετε το ποτηράκι, δώστε του την ευκαιρία να κάνει «άσπρο πάτο». Δίνετε και παίρνετε τα ποτήρια και τα μπιμπερό στο χέρι – μην τα ακουμπάτε σε ακτίνα βραχίονα. Αν τα ακουμπήσετε (που είναι διαδικασία εκπαιδευτική για το παιδί: να απλώσει να πάρει το ποτήρι για να πιει και να το ξανακουμπήσει), φροντίστε να είναι ακριβώς μπροστά του, και όχι πλάγια δεξιά ή αριστερά, ούτε κοντά στην άκρη του τραπεζιού. Αφήνετέ το να πίνει μόνο του σε κατάλληλους χώρους, όπου δεν δημιουργείται πρόβλημα αν χυθούν υγρά (όχι στον καλό καναπέ, όχι όταν φοράει τα καλά του για να πάτε σε βάφτιση). Πείτε «μπράβο» κάθε φορά που τα καταφέρνει να πιει χωρίς να λερωθεί ή να λερώσει.
Όταν γίνεται το ατύχημα (θα γίνεται για αρκετούς μήνες και στην αρχή πολλές φορές σε κάθε γεύμα), αντιμετωπίστε το ακριβώς σαν αυτό που είναι: εκπαιδευτική διαδικασία σε νέες τεχνικές. Το εγχείρημα «τρώω - πίνω μόνο μου» δεν είναι απλή υπόθεση όταν δεν είσαι ούτε δύο χρονών ακόμη! Εσείς, εξασκείστε πάνω από 25 χρόνια και πάλι καμιά φορά ρίχνετε το κρασί στο τραπεζομάντιλο! Εδώ πρόκειται για αρχάριο! Δώστε του λίγο χρόνο. Έχετε κοντά σας χαρτομάντιλα, βετέξ και όλα τα σχετικά και, κυρίως, υπομονή για να σκουπίζετε ήρεμα και αποτελεσματικά το παιδί και τον περιβάλλοντα χώρο. 

Αποφύγετε

  • Να υποκύψετε στον πειρασμό να απομακρύνετε τα υπεύθυνα αντικείμενα, ποτήρια, μπιμπερό, κουτάλια για «να μην λερώνεται» και «για να τελειώνουμε καμιά φορά με το φαγητό του».Δώστε του ευκαιρίες να αποκτήσει σιγά σιγά τις απαραίτητες δεξιότητες. 
  • Να το μαλώνετε («Πρόσεχε πια!», «Μα τι είναι αυτά, πάλι χάλια τα έκανες!»).
  • Να το παίρνετε, όμως, στα αστεία: «Μα τι είσαι εσύ; Γουρουνάκι είσαι, καμάρι μου;». 
  • Να σχολιάσετε οτιδήποτε. 

Αν πρόκειται για προσχεδιασμένη επιχείρηση

Αναρωτηθείτε:

- Μιλάει ο ερευνητής μέσα του;

Αν πειραματίζεται στην... υδροδυναμική πετώντας νερό από το ποτήρι με το κουταλάκι, αν χύνει το νερό από το ποτήρι στο τραπέζι και παρακολουθεί με ενδιαφέρον την πορεία του, αν απλώνει το χυμένο νερό με το χεράκι του βγάζοντας ευχαριστημένες κραυγές «Κοίτα! Κοίτα!», μιλάει ο ερευνητής μέσα του!

  • Πείτε με αποφασιστικότητα «όχι, όχι στο τραπέζι, τώρα τρώμε, δεν παίζουμε».
  • Μεταφέρετε αργότερα την ερευνητική δραστηριότητα σε κατάλληλο χώρο, στην μπανιέρα, στη βεράντα: Δώστε κουβαδάκια, πλαστικά ποτηράκια, μπολάκια κι αφήστε το να μεταγγίζει νερά και να χαίρεται.

- Μιλάει ο ηθοποιός μέσα του;

Αν πιτσιλάει - χύνει - αναποδογυρίζει μπολάκια και κοιτάει να δει την αντίδρασή σας (Θυμώνετε; Γελάτε;), μιλάει ο ηθοποιός μέσα του! Ζητάει ακροατήριο! Στερήστε του το ακροατήριο. Πάρτε το ποτήρι με συγκρατημένη αδιαφορία και πείτε «θα στο δώσω όταν θέλεις να πιεις». Κάντε σαφές ότι δεν σας αρέσει αυτό το παιχνίδι, κι αν δεν θέλει να πιει, δεν πίνει. 

  • Μην αγανακτείτε («Μα το κάνει επίτηδες το παλιόπαιδο!»)
  • Μην απειλείτε («Αν το ξανακάνεις, θα...»).
  • Μη γελάτε.
  • Μην μπείτε στο παιχνίδι του να παίξετε κι εσείς ρόλο τραγωδού: «Δεν αντέχω άλλο». «Μα δεν λυπάσαι τη μανούλα που σφουγγαρίζει;».