Πόσες φορές έχεις σκεφτεί να βγεις με τα παιδιά για μια βόλτα στο βουνό αλλά σε έχει σταματήσει η σκέψη ότι θα είναι δύσκολο, κουραστικό ή ότι τα παιδιά δεν θα το ευχαριστηθούν;
Η πεζοπορία δεν είναι μόνο για τους «επαγγελματίες», υπάρχουν όμορφες ...

5 Αυγούστου 2025
Καθημερινά, οι γονείς βρίσκονται αντιμέτωποι με ένα μικρό, αλλά γεμάτο δύναμη, “όχι”. Μπορεί να εμφανίζεται όταν ζητάμε από το παιδί να μαζέψει τα παιχνίδια του, να φορέσει το μπουφάν του, να μπει στο αυτοκίνητο και σε πολλές άλλες στιγμές. Αυτή η φαινομενικά απλή λέξη έχει τη δύναμη να προκαλέσει εκνευρισμό, απογοήτευση και κάποιες φορές, έντονες αντιπαραθέσεις. Όμως, υπάρχει τρόπος να μπουν όρια χωρίς φωνές και θυμό αξιοποιώντας σύγχρονα επιστημονικά εργαλεία και μια στάση βαθιάς κατανόησης απέναντι στο παιδί.
Γιατί λέει συνέχεια "όχι";
Η παιδική άρνηση δεν είναι απλώς αντίσταση. Είναι ένα σημαντικό βήμα ανάπτυξης. Τα παιδιά, ειδικά στην προσχολική ηλικία, ανακαλύπτουν την ανεξαρτησία τους. Το “όχι” είναι ο τρόπος τους να δηλώσουν: "Έχω και δική μου άποψη". Σύμφωνα με μελέτη του οργανισμού Zero To Three (2021), η ανάγκη για έλεγχο και αυτονομία είναι απόλυτα φυσιολογική καθώς το παιδί αρχίζει να διαμορφώνει την ταυτότητα και τη βούλησή του.
Από ψυχαναλυτική άποψη, το "όχι" δεν είναι απλώς άρνηση της εξωτερικής επιβολής, αλλά απόρροια της εσωτερικής πάλης ανάμεσα στις επιθυμίες του παιδιού και στους εξωτερικούς περιορισμούς. Ο Φρόυντ, μέσα από τη θεωρία του για την ανάπτυξη του εγώ, περιέγραψε πώς το παιδί δημιουργεί τα πρώτα του όρια ως άμυνα ενάντια στην υπερεξουσία του περιβάλλοντος. Κατά τον Lacan, το "όχι" σχετίζεται με την είσοδο του παιδιού στον συμβολικό κόσμο, με την αναγνώριση του άλλου και των κανόνων του.
Όμως, όταν η άρνηση γίνεται συστηματική, έντονη και φαίνεται να υπερβαίνει τη συνήθη αναπτυξιακή συμπεριφορά, τότε αξίζει να σταθούμε λίγο πιο προσεκτικά. Πίσω από αυτή την επίμονη άρνηση μπορεί να κρύβονται βαθύτερες ανάγκες, ανησυχίες ή συναισθηματικά φορτία που το παιδί δεν ξέρει ακόμη να εκφράσει αλλιώς. Κι εκεί είναι που η γονική παρουσία και παρατήρηση γίνονται κλειδί για την κατανόηση, όχι μόνο της συμπεριφοράς, αλλά και του κόσμου του παιδιού.
Τι μπορεί να κρύβεται πίσω από το "όχι";
- Ανάγκη για ανεξαρτησία: Ιδιαίτερα στις ηλικίες 2-6 ετών, το παιδί δοκιμάζει τα όριά του και την αίσθηση του εαυτού. Το "όχι" είναι ένα μέσο με το οποίο χτίζει τα πρώτα του βήματα στην αυτονόμηση.
- Έκφραση συναισθημάτων: Όταν το παιδί είναι κουρασμένο, πεινασμένο, υπερδιεγερμένο ή στενοχωρημένο, το "όχι" μπορεί να αποτελεί έναν τρόπο να εκφράσει αυτά τα έντονα και συχνά ακατανόητα για το ίδιο συναισθήματα. Είναι, με άλλα λόγια, «σήμα για κατανόηση».
- Δοκιμή ορίων και σταθερότητας: Μέσα από την άρνηση, το παιδί «δοκιμάζει» την ανθεκτικότητα των κανόνων και τη συνέπεια των γονιών του. Όταν βλέπει ότι υπάρχει προβλεψιμότητα και ήρεμη επιμονή, νιώθει ασφάλεια.
- Ανάγκη για έλεγχο: Σε έναν κόσμο όπου οι αποφάσεις λαμβάνονται κυρίως από ενήλικες, το παιδί συχνά νιώθει πως δεν έχει καμία δύναμη. Το "όχι" το βοηθά να διεκδικήσει αυτόν τον πολυπόθητο έλεγχο, έστω και προσωρινά.
- Ανάγκη για προσοχή: Αν το παιδί παρατηρεί ότι μέσω άρνησης κερδίζει τη ματιά, την αντίδραση ή την προσοχή σας (έστω και αρνητική), είναι πιθανό να επαναλάβει αυτή τη συμπεριφορά. Η άρνηση σε αυτές τις περιπτώσεις γίνεται μέσο επικοινωνίας.
- Αντίδραση σε πιεστική ή ελεγκτική στάση του γονέα: Όταν οι γονείς γίνονται υπερβολικά αυστηροί, διαρκώς δίνουν εντολές ή δεν αφήνουν περιθώριο επιλογών, το παιδί χρησιμοποιεί το "όχι" ως άμυνα. Όπως αναφέρουν σε μελέτη τους οι Grolnick & Pomerantz (2017), ο υπερβολικός γονεϊκός έλεγχος οδηγεί σε χαμηλό εσωτερικό κίνητρο και συχνότερη αντίσταση, ακόμα και σε απλά καθημερινά ζητήματα. Το παιδί τότε παλεύει να διαφυλάξει την ατομικότητά του.
Τι να κάνετε όταν το "όχι" σας βγάζει εκτός εαυτού
- Ηρεμήστε πρώτα εσείς: Αν αισθάνεστε ότι φτάνετε στα όριά σας, κάντε ένα βήμα πίσω. Πάρτε μερικές βαθιές ανάσες. Το παιδί θα καθρεφτίσει τη δική σας σταθερότητα.
- Προσφέρετε επιλογές εντός ορίων: Αντί να πείτε "βάλε παπούτσια τώρα", δοκιμάστε: "Θέλεις να βάλεις πρώτα τις κάλτσες ή τα παπούτσια;". Το παιδί νιώθει έλεγχο, αλλά εσείς κρατάτε τη δομή.
- Αναγνωρίστε το συναίσθημα: "Ξέρω ότι θες να συνεχίσεις να παίζεις και είναι δύσκολο να σταματήσεις. Σε καταλαβαίνω." Αυτό δεν σημαίνει ότι υποχωρείτε, αλλά ότι βλέπετε τον κόσμο του παιδιού.
- Σταθερές, λογικές συνέπειες: Εξηγείστε τη λογική συνέπεια των πράξεων με τρόπο απλό και σταθερό, χωρίς πολλές συζητήσεις π.χ «Ξέρεις πως αν δεν τακτοποιήσεις τα παιχνίδια σου, δε θα μπορείς να παίξει με καινούρια. Έχεις λίγο χρόνο. Σε περιμένω και μπορώ αν θες να σου κάνω παρέα.» Όχι τιμωρία, αλλά φυσική συνέπεια.
- Μείνετε συνεπείς: Αν σήμερα επιτρέψετε κάτι που χθες απαγορεύσατε, το παιδί θα δοκιμάσει ξανά τα όρια. Η συνέπεια δίνει αίσθηση ασφάλειας.
Όρια με ενσυναίσθηση: Ανταπόκριση στην επαναλαμβανόμενη άρνηση του παιδιού
Αναγνωρίζοντας όλα τα παραπάνω κίνητρα, μπορούμε να ανταποκριθούμε με περισσότερη κατανόηση αντί για αυστηρότητα βάζοντας όρια με σύνδεση και όχι με φωνές.
Τα όρια είναι χρήσιμα μόνο όταν βασίζονται στη σύνδεση και όχι στον φόβο. Όπως επιβεβαιώνει και η προσέγγιση της θετικής πειθαρχίας, η επιβολή χωρίς κατανόηση καταλήγει είτε σε έντονη αντίδραση είτε σε συναισθηματική απόσυρση. Τα παιδιά που μεγαλώνουν με αυστηρά, ασυνεπή ή όρια μέσα από φωνές, δε μαθαίνουν τον σεβασμό, μαθαίνουν να αποφεύγουν.
Αντίθετα, τα παιδιά που γνωρίζουν τι να περιμένουν, έχουν γονείς σταθερούς αλλά ήρεμους, αναπτύσσουν αυτορρύθμιση και εσωτερικά κίνητρα για συνεργασία. Όπως υποστηρίζεται από την πλειοψηφία της επιστημονικής κοινότητας, η ηρεμία του γονέα είναι μεταδοτική: το παιδί καθρεφτίζει τον τόνο του περιβάλλοντός του. Όταν η επιβολή ορίων γίνεται με ήρεμη, σαφή και γεμάτη σεβασμό προσέγγιση, το παιδί αναπτύσσει δεξιότητες αυτοπειθαρχίας αντί για φόβο τιμωρίας.
Ας κρατήσουμε πως το "όχι" του παιδιού δεν είναι προσωπική επίθεση. Είναι πρόσκληση για καθοδήγηση. Το ζητούμενο δεν είναι να το εξουδετερώσουμε αλλά να το ακούσουμε με προσοχή. Αυτό που χρειάζεται είναι να ανοίξουμε έναν ουσιαστικό διάλογο με το παιδί, ώστε να εντοπίσουμε τι κρύβεται πίσω από αυτή την άρνηση και να την κατανοήσουμε πραγματικά. Η σταθερότητα, ο ήρεμος τόνος και η ενσυναίσθηση, μαθαίνουν στο παιδί κάτι πολύ μεγαλύτερο από το να μας υπακούει: το μαθαίνουν να σέβεται τον εαυτό του και τους άλλους. Και αυτό είναι το πιο δυνατό “ναι” που μπορούμε να του προσφέρουμε.