Η παιδική φιλία και οι σχέσεις με συνομηλίκους παίζουν έναν καθοριστικό ρόλο στην ψυχοκοινωνική ανάπτυξη των παιδιών. Καθώς τα παιδιά μεγαλώνουν, οι αλληλεπιδράσεις με τους συνομηλίκους, τα βοηθούν να αποκτήσουν σημαντικές δεξιότητες κοινωνικής συμπε ...
3 Ιανουαρίου 2014
Όταν οι γονείς λένε «δεν τρώμε αυτά που πρέπει, γιατρέ μου», «φοβόμαστε το σκοτάδι, γιατρέ», «κοιμόμαστε αργά, γιατρέ», ξέρουμε ότι αναφέρονται στο παιδί και όχι στον εαυτό τους, και νιώθουμε ότι μάλλον υπερβολή είναι το πρώτο πληθυντικό. Αντίθετα, όταν λένε «Ο Γιάννης θα πάει σχολείο φέτος» κάνουν κακή εκτίμηση, χρησιμοποιώντας το τρίτο ενικό.
Δεν πάει ο Γιάννης σχολείο, πάει όλη η οικογένεια!
Προετοιμαστείτε λοιπόν για τις πρώτες μέρες στο σχολείο!
Η πείρα άλλων γονιών που «πάνε σχολείο» διδάσκει:
Οργανωθείτε από το βράδυ.
Το να πάτε για ύπνο, γονείς και παιδιά, ήσυχοι ότι είστε έτοιμοι για το πρωινό ξεκίνημα, φαίνετε ότι κάνει τη ζωή σας πιο εύκολη.
Βάλτε τα παιδιά να φτιάξουν από το βράδυ την τσάντα τους, κάντε μαζί έναν έλεγχο για τα πράγματα που χρειάζονται. «Έχουν πάρει το τετράδιο της ορθογραφίας;», «Είναι όλοι οι μαρκαδόροι μέσα στο κουτί τους; Εκείνος ο πράσινος μαρκαδόρος στο τραπέζι, εκεί θα μείνει;». Βάλτε τα να διαλέξουν τα ρούχα που θα φορέσουν και να τα απλώσουν σε μια καρέκλα. «Θα βρέχει αύριο, είπαν στο δελτίο καιρού. Να βγάλουμε τα μποτάκια», «Το πράσινο πουλόβερ δεν έχει στεγνώσει ακόμη. Το μπλε θέλεις να βάλεις αύριο ή το κόκκινο;».
Κρατάτε ημερολόγιο της οικογένειας
Με ένα παιδί στο σχολείο, οι δραστηριότητες αυξάνονται σημαντικά. Με δύο παιδιά, αν δεν βαδίζει κανείς βάσει αυστηρού ωρολογίου προγράμματος, αποδιοργανώνεται τελείως και καταλήγει να είναι διαρκώς κουρασμένος και μπερδεμένος: «Πότε πρέπει να γυρίσει ο Παντελής από το σχολείο και πότε πρέπει να πάει η Όλγα στο μπαλέτο, Πέμπτη έχει ο Παντελής προπόνηση, Γερμανικά η Όλγα και προλαβαίνουμε να πάρουμε την Όλγα από το μπαλέτο την Παρασκευή πριν έρθει η δασκάλα των Αγγλικών για τον Παντελή και μήπως, γιατρέ μου, μπορείτε να τους κάνετε τα εμβόλια στις διακοπές γιατί τώρα δεν μπορώ να τους πετύχω και τους δυο ελεύθερους!».
Πολλοί γονείς βρίσκουν πρακτικό να έχουν ένα μεγάλο ημερολόγιο στον τοίχο της κουζίνας ή όποιου άλλου κοινόχρηστου χώρου. Αντί να συμβουλεύονται την προσωπική τους ατζέντα για τις υποχρεώσεις της επόμενης μέρας, κοιτάζουν μαζί με το παιδί το ημερολόγιο στον τοίχο. Είναι πολύ χρήσιμο για τους γονείς και ιδιαίτερα εκπαιδευτικό για τα παιδιά. Μαθαίνουν να έχουν την εποπτεία του χρόνου τους.
Χαρούμενο ξύπνημα
Στα πιο πολλά σπιτικά το πρωινό ξύπνημα είναι βραχνάς και το σπίτι για 45 λεπτά θυμίζει μάτι του κυκλώνα. Τα παιδιά συνήθως δύσκολα πάνε στο κρεβάτι τους και ακόμη πιο δύσκολα το αφήνουν. «Αν δεν το τραβήξω απ’ τα σκεπάσματα δε σηκώνεται», λένε οι μαμάδες. «Φωνάζω πάνω από δέκα λεπτά για να ξυπνήσει. Αν δεν τους σηκώσω με τα χίλια ζόρια, θα χάσουν το σχολικό».
Πολλοί γονείς πιστεύουν, αφελώς, ότι το παιδί τους είναι τόσο υπναράς, που δεν θα τα καταφέρει να ξυπνάει μόνο του ούτε τώρα που πήγε… στο πανεπιστήμιο άλλης πόλης. Άλλοι τα καταφέρνουν να εξομαλύνουν τα πράγματα δίνοντας την ευθύνη του εγερτηρίου στα ίδια τα παιδιά όσο πιο νωρίς γίνεται.
Η πείρα λέει ότι το πρωινό ξύπνημα είναι ευκολότερο, αν:
- Έχετε ετοιμάσει τα πάντα από το προηγούμενο βράδυ.
- Πάτε στο δωμάτιο του παιδιού και το ξυπνήσετε (όχι φωνάζοντας από την κουζίνα).
- Δε φωνάζετε.
- Δώσετε στο παιδί ένα ξυπνητήρι μόλις φτάσει σε ηλικία που να μπορεί να το χρησιμοποιεί. Όσο πιο νωρίς αποκτήσουν τα παιδιά υπευθυνότητα για το ξύπνημα, τόσο πιο καλά θα αρχίζει η μέρα σας.